Концепт освіта в українському та польському дискурсах: міждисциплінарний підхід
DOI:
https://doi.org/10.29038/2413-0923-2018-9-34-46Ключові слова:
концепт, дискурс, вербалізація, освіта, лексемаАнотація
У статті з’ясовано особливості вербалізації концепту освіта в українському та польському освітньому дискурсах на засадах міждисциплінарного підходу. Завдання роботи – схарактеризувати базові поняття, сутність міждисциплінарного підходу, поняттєвий компонент концепту освіта в законодавчо-освітньому та освітньо-педагогічному дискурсах. Для аналізу концепту освіта запропоновано враховувати положення міждисциплінарну парадигму, в якій поєднано методи лінгвокультурології, когнітивної лінгвістики, педагогічної аксіології, положення когнітивно-дискурсивного, лінгвокультурологічного, лінгвоаксіологічного, праксеологічного підходів.
Посилання
Holubovska, Iryna. Etnospetsyfichni konstanty movnoi svidomosti. PhD Thesis Abstract. Kyiv, 2004.
Honcharenko, Semen. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv, 1997.
Humboldt, Wilhelm. “O razlichii stroenija chelovecheskih jazykov i ego vlijanii na duhovnoe razvitie chelovechestva”. Izbrannye trudy po jazykoznaniju. Moskva, 1984, pp. 37-297.
Entsyklopediia osvity, edited by V. H. Kremen. Kyiv: Yurinkom Inter, 2008.
Yermolenko, Svitlana. “The Dynamic and Constant Nature of the Linguistic Picture of the World”. Movoznavstvo, no. 3–4, 2009, pp. 94–103.
Yermolenko, Svitlana, Bybyk, Svitlana, Todor, Olena. Ukrainska mova. Korotkyi tlumachnyi slovnyk linhvistychnykh terminiv. Kyiv, 2001.
Zahnitko, Anatolii. Osnovy dyskursolohii. Donetsk, 2008.
“Zakon Ukrainy Pro osvitu”. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 38-39, 2017. zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
“Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu”. Vidomosti Verkhovnoi Rady, no. 37–38, 2014. zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Karasik, Vladimir. “Kul'turnye dominanty v jazyke”. Jazykovaja lichnost'; kul'turnye koncepty. Volgograd; Arhangel'sk, 1996, pp. 3–16.
Kononenko, Vitalii. “Kontseptolohiia v linhvistychnomu aspekti”. Movoznavstvo, no. 2–3, 2006, pp. 111–7.
Kosmeda, Tetiana. Aksiolohichni aspekty prahmalinhvistyky: formuvannia i rozvytok katehorii otsinky. Lviv, 2000.
Kotarbinski, Tadeusz. Izbrannye proizvedenija. Translated by M. M. Gurenko. Moskva, 1963.
Maslova, Valentina. Lingvokul'turologija. Moskva, 2001.
Natsionalnyi osvitnii hlosarii: vyshcha osvita. 2nd ed. Kyiv, 2014.
Selivanova, Olena. Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediia. Poltava, 2006.
Semeniuk, Oleh, Parashchuk, Valentyna. Osnovy teorii movnoi komunikatsii. Kyiv, 2009.
Sapir, Edward. “Status lynhvystyky kak nauky”. Sapir, Edward. Yzbrannыe trudы poiazыkoznanyiu y kulturolohyy. Moskva, 1993, pp. 259–65.
Serebrianska, Iryna. Osvita v Ukraini: sposterezhennia kriz pryzmu movnoi kartyny svitu. Kharkiv, 2018.
Slovnyk ukrainskoi movy online. services.ulif.org.ua/expl/Entry/index?wordid=1&page=0
Taranenko, Oleksandr. “Formation of the New System of Social Values and Priorities of the Ukrainian Society (Based on the Late XXth – early XXIth century Ukrainian Language Materials)”. Movoznavstvo, no. 3, 2012, pp. 3–31; no. 5, 2012, pp. 14–33; no. 6, 2013, pp. 3–26; no. 1, 2014, pp. 3–31; no. 3, 2014, pp. 3–33; no. 5, 2014, pp. 14–34.
Uhoda mizh Uriadom Ukrainy i Uriadom Respubliky Polshcha pro spivrobitnytstvo v haluzi kultury, nauky i osvity. zakon.rada.gov.ua/laws/show/616_058
Bartmiński, Jerzy. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, 2012.
Bartmiński, Jerzy, Tokarski, Ryszard. “Językowy obraz świat a aspójność tekstu”. Teoria tekstu. Zbiór studiów. Wrocław, 1986, s. 65–82.
Dąbrowska, Anna. Współczesne problemy lingwistyki kulturowej. bazhum.muzhp.pl/media//files/Postscriptum/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s140-155/Postscriptum-r2004_2005-t-n2_1(48_49)-s140-155.pdf
Denek, Kazimierz. Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Torun, 2000.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Vol. 3. Warszawa, 2004.
Karta nauczyciela po zmianach z 6 grudnia 2007 r. Poznań, 2008.
Największy internetowy słownik synonimów. synonim.net/.
Okoń W. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa, 2007.
Report of Commission of the European Communities. Memorandum on Lifelong Learning. arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf.
Słownik języka polskiego. pl.wiktionary.org/wiki/S%C5%82ownik_j%C4%99zyka_polskiego.
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku. cpp.amu.edu.pl/pdf/SSW2020_strategia.pdf.
Tokarski, Ryszrd. “Słownictwo jako interpretacja świata”. Współczesny język polski. Lublin, 2001, s. 343–70.
Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa, 2008. sjp.pwn.pl/oferta/haslo/Uniwersalny-slownik-jezyka-polskiego-serwis-on-line;5725041.html.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku. Prawo o szkolnictwie wyższym. prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20051641365
Wiatrowski, Zygmunt. “Praca człowieka – wątpliwości, nieporozumienia i realia”. Semperin Altum. Zawsze w zwyż. Stalowa Wola, 2010, s. 613-6.
World declaration on higher education for the twenty-first century: vision and action. bice.org/app/uploads/2014/10/unesco_world_declaration_on_higher_education_for_the_twenty_first_century_vision_and_action.pdf.