Мовно-психологічні портрети підлітків – персонажів повісті Валентина Бердта «Все починається в 13»
DOI:
https://doi.org/10.29038/2413-0923-2024-20-37-46Ключові слова:
художній текст, лексико-стилістичні засоби, невербальні характеристикиАнотація
У статті проаналізовано лінгвостилістичні засоби творення психологічних портретів підлітків, які є основними персонажами повісті В. Бердта «Все починається в 13». Відзначено, що особливістю портретних описів аналізованого твору є акцент на провідній деталі або рисі характеру персонажів, на їхніх хобі, почуттях, переживаннях. У повісті переважає динамічний, ситуативний портрет головного героя, який розвивається, росте, змінюється, фантазує. У мовленні підлітків найчастіше зафіксовано епітети, метафори, порівняння, шкільний сленг, розмовна лексика. Зауважено, що письменник ретельно підбирає слова для опису поведінки, її зміни, манери спілкування 13-літніх персонажів повісті. Мовні засоби на позначення жестів, міміки супроводжують майже кожну репліку дійових осіб художнього твору.
Посилання
References
Berdt, Valentyn. Vse pochynaietsia v 13: povist. Lviv, 2018.
Yermolenko, Svitlana, Bybyk, Svitlana i Todor, Olena. Ukrainska mova. Korotkyi tlumachnyi slovnyk linhvistychnykh terminiv. Kyiv, 2001.
Lyudmila, Kornieva. “Speech representation of Non-Verbal Behavior of the Heroes of the Literary Work and its Role in the Text.” Philological Sciences, iss. 1 (7), 2011, pp. 114–21.
Lokhaichuk, Svitlana. “Portrait of the Servant from Dobromil Based on the Cognominal Novel by Halyna Pahutiak.” Linguostylistic Studies, iss. 11, 2019, pp. 89–99.
Luzhetska, Lesia. “Neverbalni zasoby spilkuvannia yak skladnyk movlennievoi kultury osobystosti.” Native Word in Ethnocultural Dimension. Drohobych, 2014, pp. 145–51.
Nasalevych, Tamara “Klasyfikatsiia portretnykh opysiv.” Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, iss. 136, 2002, pp. 48–52.